Bergen Ateliergruppe inviterte 3. og 4. desember 2009 billedkunstnerne i Bergen til workshop for å diskutere mulighetene for en fremtidig samtidskunstbiennale i Bergen, biennalen som konsept, mulige fremtidige scenarier i kunstnerbyen Bergen, og vår rolle som kunstnere i dette. Målet med workshopen var å fortsette diskusjonen om Bergen skal ha en kunstbiennale eller ikke, om hva rollen til de Bergensbaserte kunstnerne skal være i et slikt prosjekt, samt å gi diskusjonen et konkret utfall. Denne bloggen er det direkte utfallet av workshopen, og et sted hvor debatten tas videre.

torsdag 7. januar 2010

Four Crop Rotation - diskursiv biennale

Diskursiv -t, diskursiv tenkning: tenkning som bygger på logiske overveielser og skrider fra det ene begrep til det andre (mots. intuitiv tenkning) (fra ordnett.no)

Ulike former for vekselbruk har vært benyttet i landbruket til alle tider for å hindre utarming av jordsmonnet. Under den industrielle revolusjon i Storbritannia ble utbredelsen av metoden four crop rotation (vekselvis hvete, turnips, bygg og kløver) sentral i den eksplosive utviklingen av landbruket. Gjennom en rotasjons-biennaleform trekker vi veksler på det denne logikken vektlegger: det å tilføre og ivareta næring og sørge for balanse og solid fundert utvikling. Ved å tilføre ulike elementer i ulike formater vekselvis og å ta med resultatet av år 1 videre mot år 3 (se nedenfor), gir biennalen rom til å reflektere og bygge opp en struktur over tid. For en mindre by som Bergen er det spesielt viktig med en tankegang hvor det lokale kunstmiljøet både ivaretas og utfordres. Veksling mellom ulike formater gjør også at forskjellige publikumsgrupper blir ivaretatt og at det ikke blir noen overmetning. Ideen om en bærekraftig biennale bør gjenspeiles på alle plan, ikke minst gjennom ressursbruken (aktører, konkrete rom, økonomi).

År 1 (2011):
A) workshops, residencies, fagprogram
År 2 (2012): B) forberedelser, formidling, småarrangementer
År 3 (2013):
C) utstilling(er), «biennale»-form, publikasjoner
År 4 (2014):
B) forberedelser, formidling, småarrangementer + evaluering
År 5 (2015):
A) workshops, residencies, fagprogram

A) Workshops/residencies/fagprogram
Ulike grupperinger (atelierfellesskap, visningsrom, organisasjoner, institusjoner, spontane grupperinger) blir vertskap for selvorganiserte workshops/seminarer/arrangementer. Grupper kan sende inn søknad om prosjekt.
Seminarer/workshops kan også organiseres sentralt, av biennaleorganisasjonen.
Åpenhet for ulike geografiske plasseringer av prosjektene (på vidda? I et annet land?)
Alle som arbeider skal ha (lik) lønn. (Også lokale kunstnere).
Kunstnere blir invitert til lengre arbeidsopphold. Kunstmiljøet har et ansvar for å inkludere disse. Gjestekunstnere kan også være en del av workshop-/seminarprosjekter.

C) Utstilling(er)/«biennale»-form/publikasjoner
Utvalgte (gjerne flere) prosjekter blir tatt med videre i prosessen fra år 1 og vil munne ut i arrangementer, utstillinger og/eller publikasjoner i år 3.
Ideer unnfanget i år 1 kan bli tatt tak i og også resultere i arrangementer.
Kuratert(e) utstilling(er). Ideer fra det første året kan være viktig når det avgjøres hvilke(n) kurator(er) som skal inviteres inn.

B) Mellomår/forberedelser/formidlingsår
Forberedelser: workshops/residencies videreføres etter behov.
Lengre opphold for noen kunstnere?
(Lokale) kunstnere engasjeres som formidlere (spesielt i forhold til det lokale publikummet).
Prosjekter i forhold til den kulturelle skolesekken

Det lokale kunstmiljøet/kunstnernes rolle
Kunstnere/aktører i Bergen kan komme med anbefalinger til hvem som bør være med i biennaleorganisasjonens ressursgruppe. I gruppa skal det også være representanter fra det frie kunstfeltet i Bergen.
Det er avgjørende at en biennaleform bygger opp fagmiljøet – ikke utarmer det.
Kunstnere får (Deltids)stillinger og oppdrag (ikke på bekostning av eksisterende arbeidsstipender). Får mulighet til å gjøre faglig relevant og viktig arbeid: kunstformidling/presentasjoner, ta initiativ til og organisere arrangementer, workshops, seminarer.
B-Open kan inkorporeres i biennalemodellen (B-Open åpne atelierer i biennaleårene? Eller mellomårene?)

Økonomi/økologi/geografi
En biennale skal ikke behøve å være spektakulær og den bør kunne overleve politiske svingninger og budsjettkutt. Four Crop Rotation tar høyde for dette og er fleksibel i sin økonomiske størrelse.
Pengene må legges i kunstproduksjon og -formidling/arbeid lokalt over lengre tid. Gagner også det lokale.
Vi kan bruke eksisterende visningssteder (ikke nødvendigvis samme utstillingssteder fra år til år). Utnytte tomme/alternative lokaler. Alle rom er aktuelle. (Desentralisering, utnytte naturområdene i Hordaland).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar