Bergen Ateliergruppe inviterte 3. og 4. desember 2009 billedkunstnerne i Bergen til workshop for å diskutere mulighetene for en fremtidig samtidskunstbiennale i Bergen, biennalen som konsept, mulige fremtidige scenarier i kunstnerbyen Bergen, og vår rolle som kunstnere i dette. Målet med workshopen var å fortsette diskusjonen om Bergen skal ha en kunstbiennale eller ikke, om hva rollen til de Bergensbaserte kunstnerne skal være i et slikt prosjekt, samt å gi diskusjonen et konkret utfall. Denne bloggen er det direkte utfallet av workshopen, og et sted hvor debatten tas videre.

fredag 22. januar 2010

BIENNALEMANIFEST 2010


1. Biennaleorganisajonen skal tenke langsiktig og helhetlig.
Langsiktighet skal tenkes i forhold til hvordan biennalen utvikles over mange år. Biennalen må ikke forhastes. Byen må ikke utarmes og aktørene må ikke slites ut. Helhetlighet skal tenkes i forhold til Bergen som kunstby og dens levedyktighet og muligheter. Dette krever at biennaleorganisajonen må samarbeide med andre samfunnsaktører og fagfelt som også er med på å danne byen vår.

2. Biennalen skal fremme det allerede eksisterende kunstmiljøet i Bergen og bidra til at den positive utviklingen vedvarer.
Residency-ordninger i samarbeid med en biennale vil skape et økt nettverk, og gi grobunn for gode samarbeidsprosjekter, tverrfaglig samarbeid lokalt, bidra til en bedre faglig diskurs og økt faglig nivå. Biennalen må ha en teoretisk plattform parallelt med utstillingene som workshop, seminarer og publikasjoner. B-Open kan inkorporeres i biennalemodellen. Det er avgjørende at biennaleformen bygger opp fagmiljøet – ikke utarmer det.

3. Biennalen skal finansieres med egne midler utenom det allerede eksisterende kunst- og kulturbudsjettet.
Pengene til en biennale skal ikke gå utover den ordinære støtten til kunstnere, eller kommende bevilgninger. Finansiering til biennalen hentes fra staten, kommunen og næringslivet. Dette blir viktig også i fremtiden.

4. Kunstnere skal være representert i biennaleorganisasjonen.
Organisasjonen må benytte seg av kunstnerens allerede eksisterende nettverk, kunstfaglig kompetanse og ideer. Planleggingen av biennalen må omfatte kunstnere og ikke bare kuratorer, etablerte institusjoner og politikere. Kunstnere skal være med å ta viktige avgjørelser i forhold til biennalen, men krever ikke å være delaktige i selve utstillingen.

5. Biennalen bør benytte alternative visningssteder, for å ikke belaste de eksisterende institusjoner og aktører.
Ved å legge biennalen utenfor de etablerte institusjonene vil den frigjøre seg fra den profilen institusjonene vanligvis representerer. Dette kan være med på å trekke nye publikumsgrupper. Økt kunstinteresse vil føre til større marked og høyere publikumstall resten av året. Det er viktig at biennalen er åpent og inkluderende.

6. Det må opprettes egne stillinger for kunstnere, slik at den faglige kompetansen kommer med i biennaleutviklingen, og at kunstnerenes rolle synliggjøres her.
La kunstnere få deltidsstillinger og oppdrag som ikke går på bekostning av eksisterende arbeidsstipender. Slik får kunstnere mulighet til å gjøre faglig relevant og viktig arbeid: kunstformidling/presentasjoner, ta initiativ til og organisere arrangementer, workshops og seminarer.

7. Biennalen har et formidlingsansvar.
Formidling skaper kunnskap, forståelse og interesse for kunst. Biennalen må henvende seg til et bredt publikum, uten at det forringer det faglige nivået.

1 kommentar: